tirsdag 3. mai 2011

Pollenallergi - Attsssjoooo




Er du en av de som sliter med rennende og tett nese, røde og hovne øyne, kløe og nysing hele sommeren gjennom?
Er du trøtt og sliter med konsentrasjonen? 


20 % av hele norges befolkning sliter med pollenallergi, og jeg er en av dem !
Slet litt med eksem da jeg var liten jente, men da jeg var 22 og fikk mitt første barn, slo pollenallergien ut for full blomst.
Slitsomme somre der man ikke alltid hadde lyst til å gå ut i det fine været. Nysing, nese som rant over, og øyne som kjentes som de var full av sandkorn.
Heldigvis finnes det god medisin, nesespray og øyedråper som hjelper til en bedre hverdag for allergikere. Det er en fordel å begynne tidlig med medisin, da dette også er forebygggende.

Akkurat når det gjelder allergi, kan jeg ikke helt forstå foreldre som  for enhver pris skal være alternativ; og ikke gi barna allergitabletter.Da har de tydeligvis ikke opplevd hvor plagsomt dette er selv.Jeg er ganske alternativ selv,  men selv om jeg har prøvd flere metoder, er det medisin som virker best på dette for meg.

De pollentypene som har størst betydning ved pollenallergi i Norge kommer fra tresortene or, hassel og bjørk og fra samtlige gressarter, særlig timotei og hundegress. I tillegg kommer pollen fra Salix (selje, vier og pil) og burot. 

I tillegg opplever mange allergikere kryssallergi; reaksjoner på en del matvarer.


Det sies at pollenallergi oftest forekommer i aldersgruppen 
5 - 40 år. Kanskje min allergi er i ferd med å avta nå da, ettersom jeg er kommet litt lenger på veien i livet ....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar